
13 juni 2021 
 
Geachte Raad, 
 
Hierbij dien ik een klacht in tegen Villa Media en auteur Lars Pasveer 
vanwege het artikel Bellingcat: "Nederlandse MH17-activisten 
aangestuurd door Russische militaire inlichtingendienst". Zie: 
 
www.villamedia.nl/artikel/bellingcat-nederlandse-mh17-activisten-
aangestuurd-door-russische-militaire-inlichtingendienst  
 
De kop boven het artikel is geen citaat van Bellingcat. Ook als 
parafrasering van het artikel van Bellingcat is de kop boven het artikel 
feitelijk onjuist. Leest u het artikel van Bellingcat er maar op na. 
Bellingcat beweert nergens dat Nederlandse MH17-activisten worden 
"aangestuurd" door een Russische militaire inlichtingendienst: 
 
www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2020/11/12/the-grus-mh17-
disinformation-operations-part-1-the-bonanza-media-project/ 
 
Aan Bonanza Media zijn twee Nederlanders verbonden geweest: Max 
van der Werff, die op dat moment een perskaart had van de NVJ, en 
ondergetekende, ook drager van een NVJ-perskaart. Dus hoezo MH17-
activisten? Wat is dat voor een insinuatie? 
 
Ook de intro van het artikel is feitelijk onjuist: 
 
"Onderzoekscollectief Bellingcat stelt dat de Russische militaire 
inlichtingendienst GROe actief bloggers en journalisten aanstuurt in een 
desinformatiecampagnes rond MH17. Platforms en journalisten die zich 
als onafhankelijke onderzoekers afficheren, krijgen materiaal 
toegespeeld en leggen eigen werk vooraf aan GROe voor, stelt 
Bellingcat." 
 
Bellingcat stelt niet dat de Russische militaire inlichtingendienst GROe 
actief bloggers en journalisten "aanstuurt" in een 
desinformatiecampagne rond MH17. Bellingcat zegt ook niet dat 
platforms (meervoud) en journalisten (meervoud) die zich als 
onafhankelijk journalisten afficheren materiaal krijgen toegespeeld en 
eigen werk voorleggen aan de Groe. Opnieuw: Leest u het artikel van 
Bellingcat er maar op na. De enige van wie ze beweren (met de nadruk 
op 'beweren', want ze bewijzen niks) is dat de Russische Yana 
Yerslashova in contact stond met de Groe. Dus niet Van der Werff of 



ondergetekende. Ik heb als enige schrijvende auteur voor Bonanza 
Media ook geen eigen werk voorgelegd aan de Groe. Bellingcat beweert 
dit ook niet. 
 
En hoezo heeft Pasveer het over "platforms en journalisten die zich als 
onafhankelijke onderzoekers afficheren"? Wat insinueert hij daar? Dat 
Van der Werff, Yerslahova en ondergetekende allesbehalve 
onafhankelijk zijn? 
 
Wat Pasveer wel goed heeft begrepen is dat Bellingcat Bonaza Media 
ervan heeft beschuldigt desinformatie te hebben verspreid. Pasveer 
noemt echter geen voorbeelden van desinformatie die door mij, Van der 
Werff of Yerlashova is verspreid. Die voorbeelden kan hij ook niet 
noemen omdat ze er niet zijn. Bellingcat noemt er in haar artikel niet één.  
Waarom vertelt Pasveer dat er niet bij? En waarom heeft hij geen van 
ons drieën om wederhoor gevraagd? 
 
Het lijkt er op dat Pasveer het artikel van Bellingcat helemaal niet heeft 
gelezen. Hij lijkt zich te baseren op een lezing van De Groene van het 
Bellingcat-artikel, waarover ik al een andere klacht heb lopen bij uw 
Raad. Een duidelijk aanwijzing hiervoor is de volgende passage in het 
artikel: 
 
"Het collectief baseert zich op gelekte e-mailboxen van twee 
hooggeplaatste GROe-officieren, en hun telefoongeschiedenis, meldt De 
Groene in een uitvoerige analyse van Bellingcats onderzoek." 
 
Het is Bellingcat zelf dat meldt dat het zich baseert op gelekte e-
mailboxen van twee Groe-officieren en hun telefoongeschiedenis, maar 
Pasveer voert voor die bewering De Groene op als bron. 
 
Eén van de eerste lessen die ik leerde tijdens mijn journalistieke 
opleiding was: baseer je voor feiten en interpretaties zoveel mogelijk op 
de oorspronkelijke bron. Dat moet voor Pasveer niet moeilijk zijn 
geweest. De Groene plaatste in haar artikel een linkje naar het artikel 
van Bellingcat. 
 
Ik heb de heer Rogmans gevraagd te rectificeren of het artikel volledig 
offline te halen, maar dit heeft hij geweigerd - hetgeen mij zeer heeft 
verbaasd, aangezien Villa Media als orgaan van de NVJ een 
journalistieke voorbeeldfunctie heeft. 
Ik ben rechtstreeks belanghebbende bij het artikel in Villa Media. Mijn 
naam wordt er in genoemd, direct en indirect. In indirecte zin door de 



aanduidingen "Nederlandse MH17-activisten aangestuurd door 
Russische miiitaire inlichtingendienst",  "bloggers en journalisten" en 
"journalisten die zich als onafhankelijke onderzoekers afficheren".  
 
Mijn klacht is drieledig: 
 
* Villa Media voert mij en Van der Werff op als Nederlandse MH17-
activisten die worden aangestuurd door een Russische 
inlichtingendienst. Dit is feitelijk onjuist. Ook Bellingcat beweert dit niet. 
 
* Villa Media beweert dat "journalisten die zich als onafhankelijk 
onderzoekers afficheren" eigen werk heb voorgelegd aan de Groe. Dit is 
feitelijk onjuist. Ook Bellingcat beweert dit niet. Bellingcat beweert dat 
Yerlashova een artikel van mij vooraf aan de Groe heeft voorgelegd. 
 
* Villa Media publiceert een zware beschuldiging aan mijn adres en aan 
dat van Van der werff en Yerlashova. Op gezag van Bellingcat meldt 
Villa media dat Bonanza Media een desinformatiecampagne heeft 
gevoerd. Pasveer heeft die zware beschuldiging niet gecontroleerd op 
juistheid. Hij heeft Bellingcat niet gevraagd om een toelichting. Hij heeft 
ook geen contact opgenomen met mij, Van der Werff of Yerlashova voor 
wederhoor.  
 
Voor uw achtergrond: tegelijk met de publicatie van Bellingcat 
verschenen artikelen over het artikel van Bellingcat in De Groene en 
NRC. Die twee laatste publicaties wisten dus wat er zou komen. De 
Groene zegt ook samen te hebben gewerkt met Bellingcat. Diverse 
media zijn op dezelfde manier in de fout gegaan als Villa Media: ze 
hebben zich voor hun berichtgeving over het Bellingcat-artikel gebaseerd 
op de lezing van De Groene. Inmiddels heeft de NOS gerectificeerd, 
maar De Groene en Villa Media blijven vasthouden aan het 
geschrevene. 
 
Bonanza Media heeft maar kort bestaan: van 2019 tot 2020. Een paar 
maanden nadat ik was begonnen met schrijven voor de site was het geld 
al op. Van der Werff en Yerlashova hebben in 2020 een documentaire 
gemaakt over MH17. Ook hebben zij samen vertrouwelijke documenten 
gepubliceerd uit het dossier van het strafrechtelijk onderzoek naar de 
vliegramp. Niemand heeft ons ooit kunnen betrappen op feitelijke 
onjuistheden. De vertrouwelijke documenten die Bonanza Media 
gepubliceerd heeft waren authentiek. De authenticiteit ervan is bevestigd 
door het Openbaar Ministerie tijdens de MH17-rechtszaak. Ook NOS 
Nieuwsuur heeft vertrouwelijke informatie gepubliceerd uit het 



strafdossier. Zeer waarschijnlijk heeft Nieuwsuur die ontvangen via de 
Oekraïense inlichtingendienst SBU, omdat deze informatie (afgeluisterde 
telefoongesprekken) afkomstig zijn van de SBU - en ook omdat 
verslaggever Gert-Jan Dennekamp in contact staat met de SBU via de 
woordvoerder van het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken.   
Niettemin heeft in navolging Bellingcat het ministerie van Buitenlandse 
Zaken én de AIVD Bonanza Media gediskwalificeerd als een medium dat 
desinformatie verspreidde: 
 
www.aivd.nl/documenten/kamerstukken/2020/11/17/kamerbrief-over-het-
bericht-dat-de-russische-militaire-inlichtingendienst-via-
%E2%80%98bonanza-media%E2%80%99-desinformatie-verspreidt-
rond-het-mh17-strafproces 
 
www.aivd.nl/onderwerpen/jaarverslagen/jaarverslag-2020/internationale-
dreigingen-en-politieke-veiligheidsbelangen 
 
Waarom? Volgens de AIVD omdat Bonanza Media "verschillende JIT-
documenten" publiceerde. Maar die waren nou juist echt! Dat heeft het 
OM bevestigd. Van de door Nieuwsuur gepubliceerde tapgesprekken 
weten we nog steeds niet of ze authentiek zijn. Maar Nieuwsuur wordt 
door de AIVD uit de wind gehouden, omdat hun informatie van de 
Oekraïense geheime dienst afkomstig is. De enige reden dat Bellingcat 
en de AIVD Bonanza Media aanvalt is vanwege de verdenking dat 
Bonanza Media stukken heeft ontvangen van een Russische 
inlichtingendienst. En dat mag kennelijk. Alleen informatie afkomstig van 
AIVD-partnerdiensten mag kennelijk in de Nederlandse pers verschijnen.  
 
Ook belangrijk voor uw achtergrond: Bonanza Media heeft een 
belangrijke rol gespeeld in het proces van waarheidsvinding rond MH17. 
Delen uit videoproducties van Bonanza Media zijn vertoond in de 
rechtszaal en de naam Bonanza Media is diverse malen gevallen, in 
neutrale zin. Ook de naam Van der Werff is meermaals genoemd. Hij is 
op vrijwillige basis urenlang verhoord door het internationaal 
onderzoeksteam JIT over zijn bevindingen in het oosten van Oekraïne. 
Zijn getuigenissen waren deels ook belastend voor de vier verdachten.  
 
Ik zou de Raad daarom willen verzoeken bij de behandeling van mijn 
klacht mee te wegen dat: 
 
* Villa Media als journalistiek vakblad een voorbeeldunctie heeft. 
 
 



* Bonanza Media heeft een belangrijke rol gespeeld bij de 
waarheidsvinding rond MH17. Het zou daarom geprezen moeten worden 
door de collega-media in plaats van valselijk beschuldigd te worden van 
desinformatie. 
 
* Als een machtige overheidsinstantie als de AIVD journalisten valselijk 
beschuldigt van desinformatie dan is dat een aanval op de persvrijheid. 
Dan zouden collega-media zich daartegen moeten verzetten in plaats 
van te gaan meehuilen met de wolven in het bos. 
 
Hoogachtend, 
 
Eric van de Beek 
 
 
 
 
    
 
   
 
 
 
  	
	
 
 
  
 
 
	


